Analiza djela Družba Pere Kvržice. Roman je napisao Mato Lovrak. Kratka lektira, likovi, kratak sadržaj i književni elementi romana koji govori o pustolovinama skupine djece koji obnavljaju zapušteni mlin u blizini sela. Provjera znanja pročitanog djela na brz i jednostavan način!
Analiza
Družba Pere Kvržice je roman koji govori o skupini djece koju je oko sebe okupio dječak Pero, a sve u svrhu da obnavljanja zapuštenog mlina u blizini sela. Družba je htjela obnoviti stari mlin kako bi cijeli taj dio prenamijenila u prostor za ljetovalište.
Ideja o preuređenju mlina je krenula iz dječje potrebe da se stvori prostor u kojem bi se ona mogla neometano igrati. Na kraju je cijela zamisao prerasla u nešto više i mlin je sretnim slučajem opet stavljen u pogon te prodan selu na korištenje. Tada će se vječno posvađani seljani pomiriti i posramiti nakon što su lekciju o slozi dobili od djece.
Družba Pere Kvržice je opisan kao dinamičan roman u kojem se stalno nešto događa i likovi su cijelo vrijeme u pokretu. Rečenice su kratke i jasne, a pripovijedanje je cijelo vrijeme u znaku humora.
Elementi djela
Vrsta: dječji roman
Tema: sloga djece da obnove stari mlin i dokažu nesložnim seljanima da se slogom sve može
Pouka: sve se može uz zajednički trud i slogu
Vrijeme radnje: lipanj
Mjesto radnje: selo
👉🏼 ZA VIŠU OCJENU! 👈🏼
Analiza djela i likova + najvažnija pitanja / odgovori za ovo djelo! Nabavite ovdje >>>
Kratak sadržaj
Priča počinje prvim danom u mjesecu lipnju kada se u jedinoj sobi male kuće budi marljiv i pametan dječak Pero, koji je glasnim pričanjem poečo buditi ukućane. A bio je zaista dobar dječak pun znanja. Nakon što se probudio, umio u koritu i napio vode iz bunara, bosih nogu odlazi na pašu s kravama.
Dok je izlazio van razmišljao je o onome što je čuo kada su pričali otac i majka. Razgovarali su o napuštenom mlinu zaraslom u korov koji tako stoji već šest godina. Mlin je bio napušten jer je bogati vlasnik na početku privlačio seljane da melju žito u njegovu mlinu po cijeni višoj od dvostruke. U Peri se tada rodila ideja kako bi mogao organizirati družbu koja će osvojiti stari mlin i pretvoriti ga u mjesto za igru.
Kada je završio s pašom krene prema školi, a na putu je susreo veću skupinu dječaka od kojih su svi išli u isti razred i za razliku od njega svi su imali nadimke kao Šilo, Milo, Budala, Medo, Divljak, Dijete... Pero ih je bez objašnjena pozvao da se popnu na trešnju od gazde Marka kako bi im nešto pokazao. Tada ih je uputio na stari mlin i samo jednim pitanjem odlučio oformiti družinu. Zanimalo ga je jesu li raspoloženi da odu s njim do starog mlina.
Dok su pored trešnje prolazili seljak, činovnik i pandur, pukla je grančica i tako odala prisutnost djece. Cijela ekipa se odmah dala u bijeg, a nakon prvog sukoba između Divljaka i Pere, krenuli su se na Perin nagovor penjati na crkveni zvonik odakle se najbolje mogao vidjeti stari mlin. Iako su mnogi bili radoznali Pero im nije htio reći zašto ga toliko zanima mlin. Na kraju su ipak krenuli prema školi i poprilično zakasnili.
Ušuljali su se u razred i kašnjenje opravdali obavezama koje su imale oko vođenja stoke na pašu. Uskoro u školu dolazi nadzornik zbog kojeg se cijela škola sjajila. Pero je zatim sa zanimanjem počeo slušati učiteljevo predavanje o prekrasnim ljetovalištima i jezerima. Učitelj ga je nakon predavanja prozvao da pred nadzornikom odgovori na nekoliko pitanja iz povijesti, jer ipak je u tom dijelu bio najbolji u razredu. Pero se zbunio i počeo nesuvislo govoriti.
Uspio se izvući od daljnjeg ispitivanja tako što je odglumio da je bolestan uzviknuši samo jednu riječ "kvržica". Upravo je zbog te riječi dobio nadimak Pero Kvržica. Nadzornik je nakon toga oslobodio sve učenike daljnje nastave, kada se jedna skupina odvojila. Družba je Peru imenovala vođom i odredila da prvi sastanak bude u starom štaglju.
Pero je tada ostatku društva napokon priznao svoju zamisao i počeo im je uzbuđeno pričati kako od cijelog tog područja mogu stvoriti prekrasno ljetovalište, baš onakvo kakvo je opisivao učitelj. Iako su se na početku mnogi protivili ovoj ideji, dječaci su se na kraju primili posla. Krenuli su prema mlinu gdje je sve bilo zaraslo, a mali pristupni most srušen. Zapuštena je bila mlinareva kuća, malo jezero i mlin.
Sljedećih dana su uslijedili usponi i padovi za Perin projekt, pa su tako neki od članova koji su htjeli sabotirati projekt ispali (Budala i Divljak), a došli su novi poput Miloša i Đurđe, koji su poziv u družbu zaradili pravljenjem i pečenjem vapnenca. Prošlo je samo mjesec dana i družina je već uspjela očistiti mlin i mlinarevu kuću te prostor oko kuće od nakupljenog drača. Pri kraju radova Milo Dijete se uspilo proslaviti kada je želeći podići razinu vode da bi mogao veslati unutar korita sasvim slučajno pokrenuo stari mlin.
Nakon nekog vremena dječaci pokažu učitelju što su napravili i zašto su izostali iz škole. Oduševljen što su uspjeli realizirati ono što nije pošlo za rukom odraslima, svima je dao slobodne školske dane sve do kraja godine. Dječaci su uspjeli srediti mlin koji je tako dugo vremena predstavljao izvor svađa u selu. Učitelj je organizirao feštu zbog kraja školske godine u mlinu umjesto u školi.
Video lektira Družba Pere Kvržice:
Analiza likova
Likovi: Pero, Šilo, Milo dijete, Medo, Budala, Divljak, Učitelj, Perin otac
Pero je glavni lik u priči i vođa cijele družbe. Iako Mato Lovrak nije prepustio puno rečenica njegovom opisu, može se zaključiti da se radi fizički jakom dječaku, koji je ujedno maštovit, razuman, ambiciozan i snalažljiv. On je ujedno i dječak koji voli sanjariti i koji svoje snove želi ostvariti. On je hrabar i poduzetan dječak.
Unatoč svim dobrim osobinama Pero je prikazan poput svih ostalih dječaka njegove dobi. Nije savršen, nego isto tako ponekad zna biti svadljiv, strašljiv i prgav.
Milo dijete je fizički slabije od ostalih. Jedini ima osjećaj za ono što ne treba činiti, a opisan je kao nježan dječak željan biti ravnopravan s drugim dječacima. Sve strahove i nedoumice u životu rješava uz pomoć svog velikog srca.
Šilo je podrugljivac i zafrkant, ali i dobra duša te iskren prijatelj. Za razliku od Pere u njemu ne postoji želja da bude vođa. Opisan je kao Perin oslonac te vjeran promatrač.
Medo je za razliku od ostalih nedorečen lik. Opisan je kao marljiva osoba koja prihvaća bilo kakav posao bez pogovora.
Budala je slaba osoba povodljivog karaktera koja se zajedno s Divljakom okreće protiv svojih prijatelja.
Divljak je suprotnost i oporba vođi družbe. Na početku prihvaća Perine ideje, a potom nevoljko i njegovo vodstvo. Polako sve više dolazi do izražaja njegovo častohleplje i osjećaj zavisti. Na kraju se odmeće i postaje vođa protudružbe, glavog protivnika zaduženog za uništavanje lijepih ideja.
Učitelj je osoba koja potiče na pravednost i ima razumijevanja za siromašnu djecu. Jedan je od najaktivnijih zagovaratelja obnove mlina.
Perin otac je sporedan lik koji predvodi pošteni dio sela i koji unutar svog doma zagovara popravak mlina te opiranje nametnutim cijenama iz novog paromlina.
👉🏼 ZA VIŠU OCJENU! 👈🏼
Analiza djela i likova + najvažnija pitanja / odgovori za ovo djelo! Nabavite ovdje >>>
Biografija: Mato Lovrak
Mato Lovrak se rodio u Velikom Grđevcu kod Bjelovara, 8.3.1899. godine, a umro je 1974. godine u Zagrebu. Dobar dio svog života radio je kao učitelj. U periodu od 35 godina predavao je u raznim selima i gradovima.
Završio je četverogodišnju pučku školu u rodnom selu, zatim je završio četiri razreda niže realne gimnazije u Bjelovaru nakon čega je upisao Učiteljsku školu u Zagrebu koju je završio 1919. godine.
Bio je član Pedagoško-književnog zbora u Zagrebu. Književnošću i spisateljstvom se bavio 40 godina, a najviše književnih radova napisano je za djecu. Pisao je romane i zbirke priča. Napisao je oko 30 knjiga, a neke od njih su: Slatki potok, vlak u snijegu, Družba Pere Kvržice, Divlji dječak, Anka Brazilijanka, Devetorica hrabrih, Zeleni otok.
Mnoga od tih djela prevedena su na strane jezike. Romani Vlak u snijegu i Družba Pere Kvržice izrazito su popularni i uvršteni su u lektiru, a često su birani za najomiljenije dječje knjige.
Autor: S.Š.
Odgovori